Eerste deel van de reis

8 juli 2014 - Genadendal, Zuid-Afrika

Daar ben ik weer, ditmaal vanuit St. Lucia. Wat hebben Marcel en ik al leuke dingen gezien en gedaan. Daar zal ik jullie nu dus ook meer over vertellen:)

In mijn vorige berichtje had ik jullie verteld dat het mijn laatste nachtje in Genadendal was. Die vrijdag heb ik mijn dekens naar een van mijn patiënten gebracht. Ze was er echt heel blij mee. Ze zei dat ze ons erg ging missen en ze begon ook te huilen. Na een dikke knuffel hebben we dan toch afscheid genomen. Die middag zijn Marcel, Richelle, Carlo en ik naar Kaapstad gereden. Die avond kwam namelijk John de vriend van Richelle aan. Dus zij zijn nu ook weer fijn samen:)

We zijn tot dinsdag in Kaapstad gebleven en hebben veel gedaan. We zijn naar Robben Eiland gegaan, wat erg indrukwekkend was. We kregen een rondleiding in de gevangenis van een ex-gevangene. We hebben de Tafelberg beklommen. Pfoe, wat was het zwaar! Het was ook erg warm, wat het nog wat zwaarder maakte. Maar het was echt top om te doen. En zoals ik al wist, was het uitzicht weer super op de berg. Geen bewolking te zien. Samen met John en Richelle hebben we bij Mama Africa gegeten. Lekker een mixed grill met krokodil, springbok, hert, kudu en struisvogel. Na het eten zijn we weer naar het vliegveld gereden. Lizelle kwam terug van Nederland, dus ook van haar wilden we nogmaals afscheid nemen. Ze is echt een super vrouw. Ze was onze moeder hier in Afrika, en heeft ons met alles geholpen. Het was dus ook raar om van haar afscheid te moeten nemen. Maar helaas komt aan alles een eind. Iets anders wat we nog in Kaapstad gedaan hebben is een gospeltour. Marcel wilde heel graag eens een township bezoeken. Ik zelf had dit al 2 keer gedaan. Daarom hebben we nu een gospeltour gedaan. Hierbij bezoek je ook een township maar er zit ook een kerkdienst bij met gospel muziek. En dat was echt geweldig! Als wij in Nederland zon kerkdienst hadden, ging ik elke week! Wat kunnen die mensen zingen zeg. Het was ook wel een aparte ervaring om mee te maken. Alle mensen toonden tijdens de dienst hun emotie en waren aan het bidden. Het was geen een moment stil. Iedereen was hardop aan het bidden (daar kregen ze dan de tijd voor) en voor de rest werd er alleen maar gezongen en gedanst. Echt mooi om te zien! Verder heb ik Marcel natuurlijk ook de grote shopping mall in Kaapstad laten zien haha. Hij heeft meteen het nationaal rugby shirt gekocht. En we hebben weer een topavond gehad. Nederland – Mexico! Er waren nog wat studenten van onze groep naar Kaapstad gekomen. We zijn naar een kroeg gegaan waar meerdere Nederlanders waren. Het was een groot feest na de winst!! Dit hielp goed voor de spanning voor de dag erna. Toen stond er namelijk het Skydiven op het programma. Samen met John en Richelle hebben we dit gedaan. Wow wat een gave ervaring! We zaten in een minivliegtuigje en ik zat tegen een plastic roldeur aan, 20 minuten lang!! De hele vliegrit was ik dan ook erg zenuwachtig. Ik werd in het vliegtuig vast geklikt aan degene waarmee ik sprong. Toen we op 3km hoogte zaten was het zover. De deur ging open en ik moest op de rand van het vliegtuig zitten. Men benen vlogen meteen zijwaarts haha. Maar vanaf toen was het alleen nog maar genieten! Wat een top ervaring! De vrije val was natuurlijk het gaafste, maar duurde ook het kortste +/- 35 seconden. We hebben ook veel foto’s en een filmpje. Na deze adrenaline kick zijn we met zen 4e doorgereden naar Simonstown, daar hebben  Marcel en John de pinguins kunnen zien. We wilden eigenlijk ook nog naar Cape Point, maar daar was het helaas te laat voor.

Vanaf dinsdag begon voor mij de echte reis (van de vakantie). Weg van Kaapstad waar ik al vaak was geweest, op naar plekken die voor mij ook nog nieuw zijn. Met dinsdag onze eerste stop in Oudshoorn. Hoe verder we weg reden van Kaapstad hoe warmer het werd. Die middag was het rond de 25 graden. Heerlijk dus. We wilden eigenlijk nog naar de Cango Caves die dag, maar daarvoor was het al te laat. Daarom hebben we dat die dag erna gedaan. We hebben de adventure tour gedaan. Hierbij kregen we eerst wat uitleg over de grotten en een korte rondleiding. Daarna begon het klimmen en kruipen door hele smalle en kleine doorgangen. We kwamen er dan ook best vies uit. Maar het was wel leuk! We zijn daarna doorgeren naar Plettenberg Bay, een mooi strand waar we even hebben gezeten. Daarna een stukje terug gereden naar Knysna, naar het Knysna Elephant Park. Daar gingen we op een olifant rijden. Eerst kregen we een filmpje te zien met uitleg over het park en daarna gingen we naar de olifanten. We mochten ze voeren, aaien en knuffelen. Daarna mochten we erop klimmen en hebben we een ritje gemaakt van een klein half uur. Dit was echt een hele leuke ervaring! Er zijn ondertussen ook foto’s gemaakt door een fotograaf. We hebben nu een cd met al deze hele mooie foto’s! Daarna zijn we door gereden naar onze lodge in Stormsriver.

Die donderdag zijn we naar het Tsitsikamma National Park gereden. Een erg mooi natuurpark waar we een hike hebben gedaan over een brug naar een mooi uitkijkpunt. Was een pittig stuk lopen, maar zeker de moeite waard! Na een korte rustpauze zijn we weer in de auto gestapt richting Port Elizabeth. Dit was weer totaal anders. Het was een grote stad aan de zee. Die avond hebben Marcel en ik ergens lekker gegeten en daarna hebben we nog wat rondgelopen. We zijn geëindigd in het casino, waar we met een klein beetje winst weer richting ons guesthouse zijn gegaan.

Vrijdag hebben we een Guided Game Drive in het Addo Elephant National Park gedaan. Marcel en ik waren de enige, dus de gids kon ons goed alles uitleggen. We hebben dan ook weer verschillende dieren gezien. Helaas maar 2 dieren van de ‘Big 5’ gezien, de leeuw en de olifant! Maar we hebben nog wat safari’s te goed, dus hopelijk zien we dan de rest nog! Na de safari zijn we doorgereden naar Inkwenkwezi. Terwijl alle andere autoritten goed verlopen waren, viel deze een beetje tegen. We kwamen een stuk in de file te staan en Google Maps stuurde ons daarna ook nog eens over een dirt road. Pff midden in het donker. Geen pretje dus, maar uiteindelijk zijn we op de juiste plek aangekomen.

Zaterdag ochtend zijn we naar het Inkwenkwezi park gegaan voor een cheeta interaction. Daarbij mochten we in het verblijf van de cheeta’s dicht bij de dieren komen en ze zelfs aaien. Het was erg leuk maar toch wel een beetje spannend, want het blijven toch wilde dieren. Na deze ook weer hele leuke ervaring stond er een lange autozit voor de boeg, van +/- 5u naar Mbotyi. Dit was een tussenstop van onze reis richting Durban (omdat dit anders 10u rijden zou zijn). Ook dit laatste deel van de reis was weer niet zo’n succes, 19km dirtroad! Maar we kwamen uit bij een mooie accommodatie aan zee. Gelukkig was er een bar waar we de WK wedstrijden hebben kunnen zien. In veel restaurants en barretjes hier hangen tv’s met voetbal of vooral rugby op. Echter in dit afgelegen plekje dus niet. Dus daar zaten Marcel en ik als enige 2 voetballiefhebbers in onze oranje shirtjes Nederland aan te moedigen. Maar we hebben ons goed vermaakt door de winst van Nederland (tegen Costa Rica)!

Zondag stond dus het andere deel van de reis naar Durban op het programma, +/- 4,5u rijden. We wilden in Durban eigenlijk gaan winkelen maar helaas waren de winkels in de shoppingmall in de buurt om 3u dicht. Dus toen zijn we wat rondgelopen. Ons hotel lag ook weer langs het strand, dus dit was wel weer een mooie locatie. Echter was het weer wat minder helaas. We vonden dat we wel iets relaxend hadden verdient, dus hebben we een massage gehad. Ondanks af en toe was pijn was het heerlijk haha! Ben weer goed los:P

Gisteren zijn we vertrokken naar St. Lucia waar we op dit moment nog steeds zijn. We blijven hier 2 nachten. In het guesthouse waar we verblijven kunnen we zelf koken, dus dat hebben we gister en vandaag dan ook gedaan. Toch wel weer een keer fijn. Gisteren hebben we een bootsafari gehad. Helaas hebben we geen krokodillen gezien maar wel nijlpaarden. Wat een gave beesten haha. Liggen maar een beetje te chillen, wat overigens de meeste dieren doen:P Vandaag zijn we naar Cape Vidal gereden. Dit is een mooi strand waarvoor je eerst 35km door een natuurpark met dieren moet rijden. En jaja nummer 3 van de ‘Big 5’ is gespot: de buffel! Omdat we gister geen krokodillen hadden gezien zijn we vanmiddag nog even naar het Crocodile Centre geweest. We hebben wel krokodillen gezien, maar het viel wel een beetje tegen. Het was namelijk een dierentuin voor krokodillen, en dat is natuurlijk niet zo leuk meer nadat je al zoveel dieren in het wild hebt gezien. Maar goed, we hebben de krokodillen gezien.

Ja dat was alweer de eerste deel van onze reis. Helaas zit het er alweer bijna op. Over precies een week ben ik weer thuis. Maar wat een mooie dingen maak ik hier mee! Morgen gaat onze reis verder naar Swaziland. Vanavond eerst eens kijken wie hopelijk de tegenstander in de WK finale van Nederland gaat worden. Nou maar hopen dat we de wedstrijd van Nederland morgen wel kunnen zien in Swaziland:P

Nog ’n hele fijn aand vir julle almal! En tot oor ’n weekje!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Berry Bankers:
    8 juli 2014
    Hey vakantiegangers tjonge tjonge wat een reis nou geniet er nog maar van en tot volgende week xxx
  2. Dorothe en Henri:
    8 juli 2014
    Hey Marecel en Debbie
    Dit is wel een fantastiche reis zo te zien on nooit te vergeten.
    Geniet van jullie laatste week. Tot dinsdag.
    Henri en Dorothe