Nog 1 maandje!

15 juni 2014 - Genadendal, Zuid-Afrika

Whaaa nu komt het allemaal wel heel dichtbij! Al van verschillende mensen afscheid moeten nemen:( Ook al eind presentaties gehad en aankomende week is de laatste officiële stage week! Het gaat nu heel snel allemaal. Echt heel jammer. Maar over 5 dagen komt ook Marcel! Dat is dan wel weer heel leuk:) En heb er natuurlijk heel veel zin in!
Maar eerst zal ik jullie weer eens vertellen wat ik de afgelopen 2 weken weer gedaan heb.

Van maandag t/m donderdag hebben we stage gelopen en elke middag hebben we hard aan school gewerkt. Pff lange dagen achter de computer. Niet mijn leukste activiteit maar moet helaas ook gebeuren haha. Maar donderdag middag was het alweer tijd voor weekend! Samen met Bob, Kevin, Carina, Vaitiare, Richelle en Lizelle zijn we rond 4u aangereden naar Paarl. Een aantal weken geleden hebben we namelijk een dansles hier in Genadendal gehad: een soort mix van jazz en salsa. Echt super leuk. Maar deze lessen worden nu voortaan gegeven in Paarl. De zus van Lizelle die daar ook bij danst woont in Paarl. We zouden daarna dus bij haar blijven slapen. Maar goed, eerst de dansles. Dit ging niet zo goed als de vorige keer haha. De vorige keer was het een beginners les, nu helaas meer voor gevorderden. Maar ach, we hebben gelachen. Daarna zijn we naar het huis van de zus van Lizelle gegaan. Daar hadden we ons klaargemaakt voor een stapavondje. Dit vond plaats in dezelfde zaal als van de dansles. Het was echt super leuk. Er werd veel gedanst en tussendoor karaoke gedaan. Maar wauw wat hebben ze hier goede dansmuziek! Kortom een heel leuk avondje.

Vrijdag hadden we eerst lekker uitgeslapen en daarna zijn we rond 1u weer aangereden richting Stellenbosch. Het was mooi weer dus we wilden lekker terrassen. Onderweg nog wat leuke souvenirtjes gekocht en daarna lekker in het zonnetje gezeten. Lizelle ging daarna helaas naar huis, maar savonds kwamen de andere studenten van onze groep. Samen zijn we uit eten geweest, daarna naar een cocktailbar en daarna nog wezen stappen. Ook weer een geslaagde avond!

Zaterdag gingen we weer terug naar Genaal. Onderweg nog even een stop gemaakt bij Summerset. We gingen alleen boodschappen doen eigenlijk maar ik kwam nog met een nieuwe trui en een nieuw tasje thuis haha. Toen we na een tijd toch echt naar huis wilden gaan ging dat niet haha. Ik had de lampen van de auto aan laten staan waardoor de accu dus leeg was, oepsie! Maar gelukkig waren er 2 Zuid-Afrikaanse meiden die een starter hadden en hebben ons dus geholpen. Ik ben er nog steeds niet aan gewend dat er geen piepje afgaat als je de lampen aan laat staan(A). Savonds een lekker chill avondje gehad met Richelle, lekker in ons warme bedje een serie gekeken op de laptop.

Zondag leek voor ons net een stage dag. We hebben de hele dag in een internetcafeetje aan school gewerkt en daarna gesport. Jaja, dat doen we ook nog steeds 3x in de week.

Maandag begon de op een na laatste stage week. Ennnnn Marcel en ik gingen die dag 3 jaar samen:) Het is wel echt jammer dat we de patiënten nog maar zo weinig gaan zien. Met veel van hen heb ik echt een band opgebouwd, dus ik zal ze wel gaan missen! Ook heeft er weer een patiënt (ofja een vrouw van de patiënt) eten voor ons gemaakt. Ze had roti gemaakt, heel lekker en echt heel lief. Toen ze het gaf zei ze ineens: ik ben jarig. En dat wist ik dus niet! Dus maandag als ik er weer ben neem ik wat taart voor haar mee:) Afgelopen woensdag was het de laatste meidenavond:( Carina en Vaitiare gaan volgende op vakantie. Maar het is de laatste meidenavond in Zuid-Afrika, maar niet de laatste meidenavond want we gaan elkaar nog vaak opzoeken in Nederland. We hebben al een lijstje gemaakt met dingen die we in Nederland samen willen gaan doen haha.
Donderdag hadden we met nog een aantal studenten de eindpresentaties. Het was hierbij de bedoeling dat we over onze stage gingen vertellen: wat hebben we gedaan, wat moet er nog gebeuren, wat hebben we geleerd etc. Daarbij waren ook mensen van ons project uitgenodigd. Voor ons waren er maar liefst 6 mensen, terwijl er normaal 1 of 2 personen per groepje studenten komen kijken. Dat was dus wel leuk. Ze waren ook allemaal erg positief. Na onze presentatie kregen we van onze supervisor te horen dat we het erg goed hadden gedaan en dat ze erg van ons onder de indruk was de afgelopen maanden. En van de mensen van de projecten kregen we veel dankbaarheid voor onze hulp. Dit was dus echt heel leuk om te horen! Die avond hebben we nog een braai gehad met de groep. Ook hebben we Lizelle nog een klein cadeautje gegeven. Op de meidenavond hadden we een fotocollage voor haar gemaakt. Dit vond ze erg leuk.

En vrijdag was het zover. WK: Spanje tegen Nederland! Met de groep zijn we ‘s avonds naar Greyton gegaan om de wedstrijd te kijken. Niemand had hoge verwachtingen, maar wat een feest is het uiteindelijk geworden! 1-5 voor Nederland. Echt GEWELDIG!

Zaterdag gingen we dat feestje doortrekken in Hermanus. Met 9 studenten ’s middags aangereden. Daar lekker wat gedronken, daarna in een cocktailbar uit eten geweest met natuurlijk een aantal cocktailtjes en daarna zijn we gaan stappen. Leuke avond, maar ik heb er wel een gekneusde duim aan overgehouden! In het hostel na het stappen met golfsticks spelen is toch niet zon goed plan haha. Maar ach, dat gaat ook wel weer over:P

Nou dit was weer wat ik de afgelopen 2 weken beleeft heb in het nog steeds geweldige Zuid-Afrika. En ja zoals ik al ooit vaker te horen krijg, we lopen hier steeds meer in lange mouwen rond. Maar het weer is heel raar. De ene dag is het wat kouder en de andere dag zitten we weer in ons shirtje buiten. Dus wat dat betreft hebben we hier niet echt te klagen, want zon warme winter zullen we in Nederland nooit hebben. Het enige verschil is dat het hier ‘s avonds heel koud is en we niet op kunnen warmen in ons huisje! Helaas geen verwarming of kachel, dus moeten we onder de dekentjes kruipen. Dat zal ik hier eerlijk gezegd niet gaan missen haha. Maar de rest wel!! Maar heb ook wel zin om iedereen weer te zien! Vandaag precies over een maand zal ik weer thuis zijn. Maar ik zal jullie nog op de hoogte blijven houden!! Tot de volgend keer….

Groetjesssss

1. Berry Bankers:
    15 juni 2014
    Hoi debsie
    het is weer een mooi verhaal en idd het einde komt eraan dus geniet er nog maar van tot over een maandje
    het thuisfront xxx
  2. Dorothe en Henri:
    16 juni 2014
    tot over een maandje vrijdag brengen we Marcel naar het vliegveld we hopen dat jullie nog 3 fijne weken hebben samen.
    groetjes Henri en Dorothe