Weer terug in Nederland

17 juli 2014 - Genadendal, Zuid-Afrika

Hier ben ik dan voor de laatste keer met een verhaaltje. Ik ben ondertussen weer in Nederland. Voordat ik vertel hoe mijn thuiskomst was, zal ik eerst het laatste deel van de reis vertellen.

Bij mijn vorige verhaaltje was ik geëindigd bij het deel dat we naar Swaziland gingen. Dit was vorige week woensdag. Een tijdje geleden heb ik een klein reisje gemaakt naar Lesotho. Dit was een erg arm land. Ik had verwacht dat dit ook zo zou zijn bij Swaziland. Maar echter vond ik dit land erg vergelijkbaar met Zuid-Afrika. Veel arme mensen maar ook wat grotere steden met veel gebouwen en goede wegen. Nadat we bij onze spullen bij de lodge hadden neergezet zijn we naar een souvenir marktje gegaan en daarna hadden we een culturale village tour. Hierbij waren we in een typisch dorpje uit Swaziland. Wel van vroeger, want alles was gespeeld. Eerst werd er opgetreden. Een groep mannen en vrouwen zongen en dansten zoals ze deden in de Swaziland cultuur. Daarna kregen we een rondleiding in een dorpje. Na de rondleiding konden we nog naar een waterval rijden, dit was wel mooi. Die avond hebben we de WK wedstrijd Nederland-Argentinië op onze kamer kunnen kijken, de wedstrijd die ze helaas verloren hebben. Maar geen tijd voor verdriet want het volgende deel van de reis komt eraan: het Krugerpark:)

Donderdag hebben we een lang stuk moeten rijden om op plaats van bestemming te komen: +/- 6u. Maar de accommodatie maakte de lange reistijd helemaal goed. We sliepen 2 nachten bij Sefapane lodge. Wat een mooie accommodatie! Leek wel een klein resortje. Marcel en ik zijn dan ook goed begonnen met een lekker cocktailtje bij de lounge bar. We zijn die dag niet meer van het complex af geweest.

Vrijdag ochtend moesten we op tijd opstaan. Om 07.15u hadden we namelijk een riviersafari. Eindelijk hebben we krokodillen in het wild gezien. Ook nog nijlpaarden, een buffel en wat bokken aan de waterkant. ’S middags bij de accommodatie lekker in het zonnetje gezeten en wat gegeten. Aan het eind van de middag hadden we een avond safari met een braai. Er waren 2 safari auto’s. Wij zaten met een ouder stel in de auto’s en een ranger die ons begeleide natuurlijk. We reden naar een park wat niet het Kruger park was, maar het is er wel mee verbonden (op een groot stuk staan geen hekken waardoor de dieren in beide parken kunnen lopen). Het begon om 4u, dus het eerste deel van de safari was het nog licht. Na een klein tussenstopje waar we de zon onder hebben zien gaan, kregen we grote lampen waarmee we in de bosjes konden schijnen om dieren te spotten. We hadden al gehoord dat er een kans in zat dat je geen dieren zou spotten. Maar gelukkig hebben we wel wat gezien en zijn we er heelhuids vanaf gekomen want we zijn bijna aangevallen door een olifant. Dat ging zo: toen we naar de plek voor de braai reden stond er ineens een olifant midden op de weg (alle wegen waren dirtroads). De 2e safari wagen stond ook achter ons. De olifant was boos. Hij begon helemaal te razen en te toeteren met zijn slurf. Je mag dan schijnbaar niet achteruit rijden omdat je de olifant dan het vertrouwen geeft dat hij sterker is en dan kan hij gaan aanvallen. Dus de ranger probeerde hem met herrie van de auto weg te lokken. De olifant ging half in de bosjes staan maar kwam toch weer terug, hij ging niet aan de kant! Maar op het goede moment reden we hem voorbij. Maar de olifant rende dus achter de 2e wagen aan. Dit was echt spannend! Gelukkig gaf hij het na 10-15m op. Fiew, op dat moment erg spannend maar achteraf wel een gave ervaring. Niet veel verder kwamen we aan op de plek van de braai: Sefapane River lodge (zelfde eigenaar als de lodge waar wij sliepen. Dit is een Nederlander trouwens). Wat een mooie plek. Gewoon midden in het park! Het eten was ook heel goed. Daarna weer terug door het park naar de lodge. We hadden hyena’s gespot, dat vonden we wel bijzonder. Waarschijnlijk heb ik ook nog de luipaard gezien (een van de big 5). De ranger en ik zagen namelijk een katachtige, en hij dacht dat het een luipaard was. Maar dit weet ik dus niet zeker. Het was wel een leuke ervaring zo midden in het donker in een park met wilde beesten te rijden.

Omdat we nog niet in het echte Kruger park waren geweest, hadden we besloten om zaterdag zelf met de auto door het Kruger park te gaan rijden. We hadden een route van de ranger van gisteren gekregen, waardoor we bij een andere uitgang het park weer zouden verlaten. Deze route zou ongeveer 5-6u duren. Uiteindelijk zijn we 7,5u in het park geweest! Daarbij hebben we wel pauze gehad en zijn een paar keer van de hoofdweg afgegaan. Het was wel erg leuk. Eindelijk hebben we de neushoorn gezien! (ook een van de big 5). Verder hebben we nog gezien: olifanten, giraffen, hyena’s, krokodillen, apen, adelaars, buffels, verschillende herten, wrattenzwijnen, vogels, nijlpaarden, gnoe’s en waarschijnlijk nog wel iets wat ik vergeet te noemen. Daarna zijn we doorgereden naar Dullstroom, een tussenstop op de route naar Johannesburg. We kwamen hier pas ‘s avonds aan en hebben dus ook niet veel meer gedaan.

Zondag dus naar Johannesburg. We kwamen daar rond 1u aan. Je kon meteen merken dat het een hele grote stad is. We zijn ‘s middags gaan winkelen en hebben ’s avonds nog ergens wat gegeten. Op de hotelkamer hebben we onze koffers zo ver mogelijk ingepakt en de WK finale gekeken, die Duitsland heeft gewonnen.

Op maandag, onze laatste dag in Zuid-Afrika, hadden we nog wat dingen op de planning staan. Zo hebben we in de ochtend een rondleiding gehad in het soccer city stadium, waar Nederland 4 jaar geleden de WK finale tegen Spanje verloor. Een erg mooi stadion. Daarna zijn we doorgereden naar Golden Reef City. Vanaf hier gingen we de city sightseeing tour doen maar eerst nog een Soweto tour (de bekendste en grootste township van Zuid-Afrika). We hebben 2u in een taxi busje gezeten en zijn door Soweto gereden. Er was een gids bij. We zijn ook verschillende keren uitgestapt. Het was wel indrukweekend om te zien. We zijn bijvoorbeeld ook naar het huis van Mandela geweest. Na deze rit hadden we dus de sightseeing tour in de bus. We zijn nergens uitgestapt maar zijn lekker blijven zitten en hebben zo heel de stad kunnen zien. We hebben nu een goed beeld van Johannesburg. Ik moet zeggen dat ik het niet z’n mooie stad vind. Maar daar staat het ook om bekend. Naar mijn mening is Kaapstad een vele leukere en mooiere stad, waar ook veel meer te doen is.
En toen was het zover… we hebben onze koffers opgehaald bij het hotel en zijn doorgereden naar het vliegveld. Daar moesten we om 20.00u de auto inleveren. En toen was het dus echt tijd om naar huis te gaan. Rond 23.00u vlogen we naar Amsterdam en vanuit daar door naar Dusseldorf waar we rond 14.00u aankwamen. Een heel welkomstcomité stond ons op te wachten. Dit was erg leuk! Ik was heel blij om iedereen weer te zien en aan de reacties te merken waren ze ook blij om mij weer te zien haha. Iedereen bedankt die naar het vliegveld is gekomen, echt super leuk!

Op dit moment ben ik dus weer in het oude vertrouwde Nederland. Het is toch wel weer even wennen! Ik mis het land nu wel al, maar ik ben toch ook wel blij om weer terug te zijn! Wat heb ik de afgelopen 5,5 maand een super leuke tijd gehad. Een bijzondere ervaring die me altijd bij zal blijven.
Iedereen bedankt voor het lezen van mijn verhaaltjes en voor de leuke reacties!

En om nog even in de Afrikaanse taal af te sluiten:
Almal baie dankie! Dit was regtig ’n super fyn tyd in Suid-Afrika. ’N besondere ervaring. Ek hoop nog ’n keer terug te kan gaan, in hierdie super mooi land. Maar nou eers weer lekker geniet in Nederland.

Tot siens!

Xxx Debbie