Laatste avond in Genaal

27 juni 2014 - Genadendal, Zuid-Afrika

Ja, vanavond is het zover…. Mijn laatste nachtje in Genaal. Ik kijk heel erg uit naar onze reis maar het is toch wel raar om een plek te gaan verlaten waar je een half jaar lang bent geweest. Wat zal ik het gaan missen!
Maar helaas komt aan alles een eind. Net zoals aan de stage. Vorige week hebben we de patiënten voor het laatst behandeld. We zijn toen ook nog met alle patiënten op de foto geweest. Deze laten we afdrukken en geven we dan aan de patiënten bij het afscheid nemen.

Maandag was het de laatste avond in Genadendal voor Carina en Vaitiare. Ze waren door hun buren uitgenodigd voor een braai en de rest van de groep mocht ook komen. Dit was echt lief, want ik had zelf die mensen nog nooit gezien. Maar ze zijn hier echt heel gastvrij. En het eten was ook echt heel lekker, heel veel was zelf gemaakt. Dinsdag moesten we afscheid nemen van Carina en Vaitiare. Ze hadden nog super lief een foto in een lijstje gegeven. Gelukkig hebben we afgesproken om elkaar in Nederland regelmatig te blijven zien, de eerste datums zijn al gepland haha. Die avond waren Richelle, Carlo en ik uitgenodigd door onze supervisor (Louise) om bij haar thuis te komen eten, als afscheidsdiner (ze woont in Caledon, +/- 20min rijden). Ook haar dochter en vrienden waren er. Het was echt een leuke avond. Louise had zelf alles gekookt en dit was ook erg lekker. Ze waardeert ons echt heel erg, en vond het super met ons. En wij met haar!

Woensdag avond was het weer tijd voor het WK: Australië – Nederland. Slechte wedstrijd maar zoals jullie weten wel 2-3 winst!! En Nederland is door, dus de wedstrijd na de poulefase gaan wij in Kaapstad kijken:)

Donderdag hebben we een workshop gegeven aan de carers van Home Based Care. Een tijdje geleden hadden we dit ook gedaan voor de carers van Red Cross. Toen waren er 6 mensen. Nu 19! Dus een heel verschil. Maar het was wel leuk om te doen, de carers deden goed mee. We hebben ze vaardigheden aan kunnen leren waarmee ze de patiënten kunnen helpen.

En jhaaaaaa, toen was het zover! De dag dat Marcel aan zou komen! Dit zou pas om half 10 ’s avonds zijn dus overdag nog wat aan school gewerkt, kamers klaargemaakt (ik slaap weer op mijn oude kamer) en het huis een beetje gepoetst. Samen met Richelle en Carlo zijn we die avond uit eten geweest in Kaapstad en daarna zijn we dus doorgegaan naar het vliegveld. Wauw, wat een super gevoel om hem weer te zien:) Het enige wat miste was zijn koffer, die was in Amsterdam achtergebleven. Maar ach dat komt ook wel weer goed:P Marcel en ik zijn die avond in Kaapstad blijven slapen. Richelle en Carlo gingen weer terug naar Genadendal.

Zaterdag stond er voor Marcel en mij een wijntour in Stellenbosch op het programma. Jaja, meteen goed beginnen haha. De tour duurde van 10.30 tot 17.00. We zijn gestopt bij 4 wijnboerderijen. Bij een boerderij kregen we een rondleiding en bij een andere zat er een kaasproeverij bij. Ook zijn we ‘s middags nog ergens gestopt om te lunchen. In totaal hebben we die dag 20 wijntjes geproefd!! Erg lekker, en nergens last van haha. Want die avond zijn we nog lekker een pizza wezen eten en hebben we nog cocktailtjes gedronken in een cocktailbar. Toen we terug op de kamer waren hebben we KLM gebeld om te vragen hoe het zat met de koffer van Marcel. Deze zou morgenvroeg vanaf 10u bezorgd worden. Maar omdat ik hier de Afrikaanse tijden ken, hadden we besloten om de koffer zondagochtend zelf op te halen op het vliegveld.

Dat was dus het eerste wat we die zondag hebben gedaan. We stonden om half 9 op het vliegveld en gelukkig was de koffer er! Dit ging wel echt heel makkelijk. Marcel zag zijn koffer staan en kreeg hem meteen mee zonder te identificeren. Haha, maar goed zijn koffer is terug:) We zijn vanuit Kaapstad via een hele mooie route doorgereden naar Hermanus. Daar gingen we een walvistour doen. En yes, we hebben ze gezien! De boottocht duurde 2 uur. Dit was wel lang genoeg want de zee was wild en de boot ging flink op en neer. Maar het was wel echt heel gaaf! Daarna zijn we terug naar Genadendal gereden want om 16.00u waren we uitgenodigd voor een braai bij een patiënt van Richelle.

Maandag en dinsdag moesten we helaas afscheid gaan nemen van alle patiënten. We gingen met zen 3e langs alle patiënten, Marcel ging ook mee. Het was best wel moeilijk soms. En ook de patiënten hadden er best wel wat moeite mee. Soms zagen we de tranen in de ogen staan. Dit deed ons ook wel weer heel goed, een teken dat ze ons echt gaan missen. We hadden alle patiënten een foto gegeven en nog een kleinigheidje. Maar ook wij kregen verschillende keren wat van de patiënten; chocola (van de fabriek in Greyton), appels, bedankbriefjes, kaasstengels, sokken, eigengemaakt telefoonzakje en een plant (vol met mieren en een spin haha). Dit was echt super lief! De mensen hebben zelf al zo weinig en dan geven ze ons ook nog eens iets. De laatste patiënt waar we maandag afscheid van gingen nemen was Henry (een van mijn patiënten). Ik had hem al een tijdje geleden beloofd om hem en zijn vrouw mee te nemen naar het dorp om wat te drinken. Dus dat hebben we toen gedaan. Ze vonden het echt heel leuk en ze waardeerden het echt heel erg! Al met al heeft het afscheid nemen me een heel bijzonder gevoel gegeven. Ik heb echt wat voor de mensen betekend en ik ga ze zelf ook wel erg missen!

Verder heb ik maandag aan Marcel het Greyton Nature Reserve laten zien. We hebben daar kort gehiked en jaja weer in korte broek! Vanaf dat Marcel er is, is het weer echt super mooi!:) ’S avonds was het weer tijd voor het WK: Nederland – Chili 2-0!

Dinsdag na het afscheid nemen hebben Richelle en ik meegedaan in Greyton met een pilates les. Deze gaf Louise, onze supervisor. Na afloop kregen Carlo, Richelle en ik van haar nog een kalender met foto’s van landschappen in Zuid-Afrika. Aan haar hadden we nog een foto gegeven, die we afgelopen dinsdag bij het diner hadden gemaakt. Dit vond ze echt heel leuk! Van haar hebben we die dag dus ook helaas afscheid moeten nemen. Maar we blijven in contact via facebook haha.

Woensdag ochtend zijn we afscheid gaan nemen bij Home Based Care. We hadden die avond daarvoor een appelcake gebakken, om te trakteren. We zijn op de foto gegaan met een groot deel van de carers en de begeleiders. Na een mooi bedankwoordje kregen we nog een kleinigheidje. Een mooie mok van Genadendal! Daarna zijn Marcel en ik een middagje weg gegaan naar Cape l’agulhas (zuidelijkste puntje) en Arniston. Ik was er al ooit geweest, dus ik wist dat het mooi was. En dat vond Marcel gelukkig ook:)

Vandaag hebben we afscheid genomen bij Red Cross. Richelle en ik hadden een cheesecake gebakken en de carers hadden gezorgd voor drinken, chips en koekjes. Ook hier kregen we weer een mooi bedankwoordje. Daarna zijn we nog even bij Oak & Vine gaan zitten. Hier hebben we de afgelopen weken veel tijd doorgebracht, dus ook van hen was het tijd om afscheid te nemen.
We zijn vanavond nog bij een patiënt van mij wezen eten. Hij had ons alle 3 (en Marcel mocht ook mee) uitgenodigd voor een afscheidsdiner. Dit is een van de rijkere bewoners van Genadendal. En dat was ook te zien. We kregen een 3 gangen menu en hij had allerlei soorten wijn voor ons klaar staan. Het was een leuk avondje:) Daarna nog even wat gedronken met de groep studenten die hier nu nog zijn, in totaal 7 van de 17.

Nu lig ik dan in bed. Zoals ik al zei, mijn laatste avondje in Genadendal. Het is wel raar, want ik heb echt niet het gevoel dat ik deze plek ga verlaten. Ik ben hier zo gewend en ik heb hier zon top tijd gehad. Echt een geweldige ervaring, die ik nooit had willen missen! Maar helaas komt aan alles een eind. Ik heb wel weer zin om familie en vrienden te zien. Maar eerst nog een leuke reis voor de boeg. Ik zal jullie nog op de hoogte houden van de reis die ik samen met Marcel ga maken! En dan zeg ik: tot over een paar weekjes:)

Liefs Debbie

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tante Maria:
    27 juni 2014
    Heel veel plezier samen. Inderdaad zal het tegenvallen.
  2. Berry Bankers:
    27 juni 2014
    Hoi debbie en marcel
    natuurlijk zal je alles gaan missen want dit is iets om nooit meer te vergeten je hebt daar gewoon een supertijd meegemaakt meid, en die pakken ze niet meer van je af .
    maar wij zijn toch kei blij als je weer in ons kikkerlandje bent samen met marcel.
    nou geniet er maar heel goed van kijk uit en tot over een paar weekjes.het thuisfront xxxx
  3. Elke:
    29 juni 2014
    Weer mooi om te lezen wat je allemaal hebt mee gemaakt en geloof goed dat al dat afscheid nemen niet makkelijk was..
    Maar gelukkig is Marcel er nu!
    Geniet nog van de mooie tijd daar samen en tot over een paar weekjes!! :D Xxx