Laatste weekend met zen alle!

2 juni 2014 - Genadendal, Zuid-Afrika

Tussen de stage door weer een verslag van de afgelopen  2 weken. Wat gaat de tijd toch snel! Woensdag zullen de eerste 3 studenten weer naar huis gaan. Daarom hebben we met zen alle nog een heel leuk weekend in Kaapstad gehad. Maar dat zullen jullie zo lezen;)

Maandag begon goed met een lekker broodje kroket:p haha. Nee grapje eerst overdag natuurlijk stage gelopen, aan school gewerkt en gesport. En ’s avonds was het tijd voor dat broodje kroket, met zen alle bij het Nederlandse zaakje hier.
En dinsdag was het weer zover. Voor de zoveelste keer problemen met de auto. Tijdens het remmen maakte de auto veel herrie. Wat bleek: de remblokken waren helemaal versleten en er moesten dus nieuwe op. Gelukkig is dat die dag meteen door lieve Lizelle geregeld en gelukkig werd het weer vergoed door het verhuur bedrijf. Owja en we hadden sinds die dag geen warm water meer! Heel vervelend. Verder hebben we die dag nog 2 interviews gehouden voor een opdracht met school. ’S Middags een met onze supervisor en ’s avonds met Lizelle. Daar hebben we toen ook nog even gezellig wat thee gedronken en gekletst.
Woensdag heb ik op stage weer een nieuwe patiënt erbij gekregen. Ik schrok heel erg om de reden waarom hij een van onze patiënten wordt namelijk: hij is 3 weken geleden door zijn schoonzoon met een baksteen tegen zijn hoofd geslagen. Hierdoor heeft hij moeite met praten en heeft hij uitvalsverschijnselen in zijn arm en been. Maar we hoorde ook dat hij zelf zijn schoonzoon ooit sloeg met een zweep. Een heftig verhaal dus. Ik ga wel men best doen om deze man nog te helpen! Die middag zouden we een workshop aan de verzorgers van Red Cross geven. Wij zijn er namelijk nog maar een paar weken en de nieuwe fysiotherapie studenten komen pas in augustus. De patiënten krijgen dan dus langer als een maand geen behandelingen. Met behulp van de workshop willen we de verzorgers vaardigheden aanleren zodat zij de patiënten kunnen helpen met de behandelingen in de tijd dat er geen fysiotherapeuten zijn. In totaal zijn er 14 verzorgers. Op de dag van de workshop waren er maar 5! Dit schoot dus niet op. Wij hebben er best veel tijd in gestoken en dan is het jammer als het maar voor 5 personen gegeven zou worden. Dus hebben we besloten om de workshop te verplaatsen naar die maandag.
Vrijdag was het warm water nog steeds niet gemaakt. En het is toch niet fijn om elke keer bij iemand anders te moeten douchen. Maar goed…. This is Africa. We hebben hier geleerd om geduldig te zijn. Dus op zich heeft dat ook wel weer voordelen.

Zaterdag zijn we door de groep studenten in Grabouw uitgenodigd om een dag naar hun te komen. Ze hadden voor ons een kinderpartijtje georganiseerd haha. Ze hadden een kroeg afgehuurd en we moesten om 11 uur ‘s ochtends daar heen komen. Iedereen moest verkleed. Samen met nog 5 anderen waren we de smurfen. Verder waren er nog de Spice Girls, Back Street Boys, Winnie de Pooh, Pokemon trainer etc. Iedereen had goed zijn best gedaan. Het was een dag met veel lachen en drinken. We hadden een biercantus gedaan, bierpong en er zijn optredens gegeven (door Spice Girls en Back Street Boys). We zijn die avond in Grabouw blijven slapen. Maar wow wat een verschil. Zij hebben hele grote huizen met veel meer luxe als ons. Maar goed, ik ben toch wel heel blij dat ik in Genadendal woon. Daar heb ik toch meer het gevoel dat ik in Zuid-Afrika ben. En ik heb er ook heel veel geleerd. Als ik opnieuw mocht kiezen had ik weer voor Genadendal gekozen.

Zondag toen we thuis kwamen was het warm water nog steeds niet gemaakt! Gelukkig hadden we die ochtend al in Grabouw gedoucht. Onderweg hebben Richelle en ik nog boodschappen gedaan voor de baked cheesecake die we wilden gaan maken. En wow, die was lekker! Dus dat wordt in Nederland nog vaak smullen haha. ’S avonds zijn we nog gezellig met Bob, Kevin, Carina en Vaitiare wat gaan eten in Greyton. En toen was het weekend alweer afgelopen.

Maandag hebben we dus de workshop gegeven. Uiteindelijk waren er weer maar 6 verzorgers. Maar goed, dit zal helaas elke keer zo zijn. Ik denk wel dat we ze veel geleerd hebben, maar we weten niet of ze het ook zullen onthouden. Ze waren niet altijd heel serieus mee aan het doen. We hebben boekjes voor ze gemaakt, dus ze kunnen altijd nog de informatie terug lezen. Dus ik hoop dat ze dit ook gaan doen! En ja hoor. Eindelijk is vandaag dan het warm water gemaakt. Het element was kapot en nu is het water warmer dan ooit:) Dus na lekker gesport te hebben, konden we weer in onze eigen douche douchen.
Verder ging de stage deze week heel goed. Bij de patiënt waar ik over vertelde (die met baksteen tegen het hoofd is geslagen) is al vooruitgang te zien. We hebben ook weer veel aan school gewerkt. Maar we zijn ook druk bezig geweest met het weekend. Dit weekend is namelijk het laatste weekend voor 3 studenten. Dus de laatste keer dat we met zen alle zullen zijn. Lizelle gaat dit weekend ook mee. Daarom zijn Thomas, Thijs, Carlo, Richelle en ik bij elkaar gaan zitten om voor dit laatste weekend nog iets leuks te organiseren. En leuk dat was het!! Alles was geheim, dus niemand wist wat ze konden verwachten.

Vrijdag rond etenstijd hadden we in Kaapstad afgesproken. We hadden nu een hostel midden in de Longstreet (de stapstraat). Misschien ook maar goed voor dit weekend haha. Eerst zijn we lekker met zen alle uit eten gegaan en daarna stond er een kroegentocht met spellen op het programma. Een zware maar zeer geslaagde avond.

Zaterdag was het eerst tijd om lekker uit te slapen. Om 2u begon de eerste activiteit. We hadden een rondleiding geregeld in het Cape Town Stadium. Dit duurde ongeveer een uur. Was wel interessant en een heel mooi stadion. Het was voor het WK een aantal jaar geleden gebouwd, maar nu wordt die niet veel meer gebruikt. Echt zonde! Maar goed, na een hapje bij de McDonalds zijn we doorgelopen naar Waterfront. Terwijl Carlo met de groep een quiz heeft gedaan zijn Thijs, Thomas, Richelle en ik drank in gaan slaan, voor de activiteit na het avondeten (daar zo meer over:P). Een wagen vol met allemaal drank. We mochten deze wagen in het restaurant neerzetten, dus dat was wel heel fijn want zo konden we het geheim houden voor de groep. Maar de 2de activiteit was Crazy 88! We hadden 2 groepen gemaakt en wij van de organisatie deden zelf ook mee. We hadden een lijst met opdrachten gemaakt waarmee punten gehaald konden worden. Opdrachten zoals: Ren 50m in je boxershort met minimaal 20 omstanders, ga als paspop in de etalage staan, sla een onbekende tegen zijn/haar billen, neem de roltrap verkeerd om, kom met lingerie terug, kom met bestek uit een restaurant terug, doe een bellyshot bij iemand van het barpersoneel, barst in huilen uit midden in een winkel etc. Hoe erger de opdracht hoe meer punten. We hebben deze middag erg veel gelachen!! Na Crazy 88 zijn we lekker uit eten gegaan. Ik heb nog nooit zon grote menu kaart gezien, wat een keuzes!! Maar welk erg lekker. Om 21.00u was het tijd voor de laatste activiteit. We kwamen met de kar vol drank en iedereen vroeg zich af wat we gingen doen. En tadaaa we hadden een partybus geregeld. Super vet! Met een bus door Kaapstad rijden met muziek en drank. We konden ook de zijkanten van de bus open doen zodat we naar buiten konden hangen. Echt super leuk was dit! 3u lang met de partybus door Kaapstad. Om 12u waren we terug en zijn we nog gaan stappen in Longstreet. Het was een geslaagde dag! We hebben ook heel veel complimenten gekregen dus dat was erg leuk:)

Zondag ben ik nog met Richelle, Carina en Vaitiare gaan shoppen in een mega groot, mooi winkelcentrum in de buurt van Kaapstad. En ik ben geslaagd: sportschoenen, vanz schoenen en een nog een broek!

Het was echt een topweekend en een leuke afsluiter waar we nog allemaal bij konden zijn. Ook voor de komende weekenden staat alles al vol gepland. Maar dat lezen jullie de volgende keer weer.

Toedeloooeee

1. Gertie hendriks:
    15 juni 2014
    Hartsikke mooie foto's met een mooi reisverslag!!

Geniet er nog maar van! Geweldig. Ik hoop en denk dat je er met veel plezier op terug kijkt!