Mijn 2de week alweer

23 februari 2014 - Genadendal, Zuid-Afrika

Hoi Hoi!

Mijn 2de week hier in Zuid-Afrika is alweer voorbij en ik heb weer van alles meegemaakt! Ik ben nog steeds zo blij dat ik de keus heb gemaakt om hier heen te gaan. Maar ik zal jullie weer even vertellen wat ik deze week gedaan heb.

In mijn vorige verhaal stond dat we afgelopen maandag zijn begonnen met onze stage. Die dag waren we begonnen bij de patiënten van Red Cross en dinsdag zijn we begonnen bij Home based care. Bij Red Cross zijn er 18 patiënten die we moeten gaan helpen en bij Home based care 9. Ook bij deze organisatie zijn er weer veel mensen met een stroke (beroerte). Die middag hadden we nog onze superviser leren kennen (een fysiotherapeute uit Zuid-Afrika). En ook kwam Karin met het nieuwtje dat er over 2 weken een fotograaf bij ons zou komen. Wij komen dan met een artikel en foto’s in het tijdschrift Sensor (wat bij ons in Nederland op school te krijgen is). Dus ja ja ik wordt al een beetje beroemd:P

Die woensdag begonnen we in de ochtend weer met onze stage. ’S Middags zijn we even gaan kijken bij de After Care in Greyton. Er is hier een Nederlander die deze kinderen sportlessen geeft, dus wij gingen hem even assisteren. Wat zijn er toch veel kinderen hier die de hele dag op hun blote voetjes lopen, op de hete betonnen grond! En wat is het moeilijk om bij deze kinderen orde te bewaren. Ik dacht dat dit in Nederland al erg was…. Ondanks dat was het toch wel heel leuk. De kinderen vinden het allemaal wel interessant dat wij er zijn. Die avond hebben we gezellig met alle Genadendallers gegeten bij een kampvuur.

Donderdagmiddag had ik voor het eerst een patiënt al een beetje behandeld. Dit was een man die vroeger polio heeft gehad, een interne bloeding heeft gehad en 3 weken geleden is geopereerd aan zijn galblaas. Hij had al weken niet meer gelopen en samen met hulp van Richelle en Carlo heb ik hem weer een klein stukje laten lopen met een looprekje. Hij was hier zelf erg blij mee en ook ik was erg enthousiastJ Toen we nog bij deze man waren, kregen we dan eindelijk het telefoontje waar we al heel lang op aan het wachten waren! Onze auto werd eindelijk omgeruild!! Dus wij naar buiten, blijkt dat Richelle de sleutels in het contact had laten zitten terwijl we de auto wel op slot hadden gedaan. Haha daar stonden we dan. Maar ze had het goed gemaakt door met een stokje weer in te breken. Ja zo makkelijk ging dat dus bij deze auto! Maar we konden dus toch de auto om gaan ruilen. We hebben nu een witte Mazda. Onze oude auto reed beter, maar toch hebben we er bij deze auto meer vertrouwen in dat die niet uit elkaar gaat vallen:P
Die avond had ik mijn eerste officiële Afrikaanse braai met de groep bij Lizelle. Bij een Afrikaanse braai wordt eerst al het eten gebakken en als alles klaar is wordt het gezamenlijk opgegeten. We waren er dus om 19.00u en konden om 21.30u beginnen aan het eten. Maar het was heerlijk en erg gezellig!

Die vrijdag was het dan zover! Ons eerste weekendje Kaapstad stond op de planning! Die ochtend hadden Richelle en ik nog mooi ons huisje beestjesvrij gemaakt en de tassen gepakt, dus wij waren klaar voor vertrek. We zijn in totaal met 14 studenten van onze groep richting Kaapstad vertrokken. We wilden die dag eerst nog lekker ergens afkoelen dus zijn we naar Gordons Bay gereden (dit ligt voor Kaapstad). Daar hebben we lekker aan het strand gelegen. Van daaruit zijn we doorgereden naar onze hostel in Kaapstad. We hadden 3 kamers tot onze beschikking, die er prima uitzagen. Na een tijdje begonnen we toch wel honger te krijgen (21.30u), dus zijn we met de groep lekker uit eten gegaan.

Die zaterdag is de groep in 2 gesplitst. Carlo, Richelle en ik zijn samen met nog 2 andere meiden richting een township gereden. Carlo heeft namelijk geregeld dat we volgende week gaan voetballen tegen de locals van die township. Daarvoor moesten we nu even op bezoek komen. Dit was erg leuk. Er was een vrouw die een Bed&Breakfast had in de township en daar hadden we gezeten. Erg vriendelijke mensen en mooi om het verhaal te horen, hoe zij in samenwerking met een Nederlander de B&B heeft opgesticht. We hadden wel een grote blunder gemaakt!! Omdat we de weg in de townhip niet meer wisten had Carlo even gebeld en de man van de B&B zou ons op komen halen. Dus daar stonden we dan, midden in een township met onze auto! De mensen deden niks maar af en toe zeiden ze wat (bijvoorbeeld dat we sexy zijn:P haha), of ze knipogen etc. Maar dat zijn we hier al gewend. Toen kwam er een man aanlopen en die zei van: kan ik met jullie meerijden. Wij zo neeeee… we zitten op iemand te wachten. Ja zegt die man: op mij. Wij in koor: neeeee. Wat bleek nou, dit was de man die ons op zou komen halen!! Hahaha. O wat schaamden wij ons! Maar hij kon er gelukkig om lachen. Dus wij allemaal bij elkaar op schoot klimmen, zodat deze man met ons mee kon rijden haha.

Die middag wilden we gaan shoppen. Even wat kleren scooren en hopelijk ook iets leuks voor die avond. Dus wij eindelijk een winkelcentrum gevonden, blijken alle winkels op zaterdag om 14.00u dicht te gaanL Daar ging ons plan. Maar niet getreurd er stond nog iets op de planning, namelijk de Tafelberg! Vandaag wilden we met de lift omhoog. We gaan het ook nog een keer te voet doen, maar daar was het echt te warm voor. Maar WAUW!! Wat een super, schitterend, prachtig uitzicht. We besloten om lekker lang te blijven zodat we ook de zonsondergang vanaf de berg konden meemaken. En wauw ook dit was echt heel mooi om te zien. Maar tijdens de zonsondergang werd ook het weer slechter. We zaten midden in de wolken. Ook wel weer leuk om me te maken. Maar het werd zo erg dat het alarm af ging. Iedereen moest verzamelen en naar beneden. En brrrrr wat was het koud!! De eerste keer dat ik het hier in Afrika koud had. Maar dat was dus die wolk die door ons heen ging. We waren blij toen we weer beneden stonden, want daar was het weer 10 graden warmerJ Die avond zijn we met de hele groep gaan stappen in Long Street. Dit was zeer gezellig en ook niet duur! Dus dat maakt het extra leuk:P

Na misschien iets te weinig slaap moesten we er zondagochtend vroeg uit. Iedereen was hartstikke brak, dus we hadden besloten om niks actiefs te gaan doen. Uiteindelijk zijn we lekker bij een Spa in Calendon geëindigd. Voor 150 rand (+/- 10 euro) hadden we de hele dag toegang tot de Spa, kregen we een maaltijd en 100 rand speeltegoed voor in het Casino. Doordeweeks kost dit maar 100 rand, dus als je geluk hebt ga je die dag nog met winst naar huis ook!

Kortom hebben we een erg leuke week gehad. Morgenvroeg staat de stage weer op de planning en gaan we beginnen met sporten in een fitnesscentrumpje. Sorry dat ik er weer een lang verhaal van heb gemaakt.  Maar ik hoop dat jullie het nog een beetje interessant vinden om te lezenJ Baie dankie nog voor de leuke reacties en tot de volgende keer!!

Liefs Debbie

1. Ruud:
    23 februari 2014
    Topweekend was het zeker Debs, snel nog een keer!
  2. Berry Bankers:
    23 februari 2014
    Un hil verhaal, mer ut verveld nie, haha
  3. Henry,Mieke,Linda en Jordi:
    24 februari 2014
    Fijn dat je het zo leuk hebt geniet ervan meid!!
  4. Henk en ricky:
    24 februari 2014
    mooi verhaal,Debbie,en schitterende foto s.appart die wolk.
    geniet ervan.gr ome Henk en tante Ricky
  5. Suzan:
    25 februari 2014
    Geeft niks want het is leuk om te lezen wat je allemaal doet. En ik moet nu toch wachten voor ik mn zooltjes kan halen dus meteen iets te doen. Groetjes suus
  6. Linda oosterlaak:
    25 februari 2014
    Klinkt heel goed maat! Je hebt het gelukkig goed naar je zin....En natuurlijk maakt het niet uit als het zo een lang verhaal is. Ik hoop gauw een nieuwe story te lezen=)
  7. Elke:
    27 februari 2014
    Super gaaf allemaal Chick! Erg leuk om je verhaal te lezen, maakt niet uit hoe lang ze zijn ;) Kan niet wachten op je volgende verhaal! Ook echt gave foto's! Geniet ervan meis xxx
  8. Petra en Harrie:
    3 maart 2014
    Hoi Deb
    Onze mond open van verbazing bij t lezen en kijken naar de foto's en zien dat je de tijd van je leven hebt.
    wij maar denken dat je in zo'n rieten met poep ingesmeerd stalletje moet wonen en die tafelberg wauw
    Maar t mooiste nog mooier dan die zonsondergang is die onbetaalbare snoet van jou waarin je de pret kan lezen. Geweldig! Wat een verhaal en goed geschreven, misschien t begin van 'n boek? ;) leuke huisdieren trouwens lekker aaibaar
    We vinden t fantastisch en willen de details nog 's mondeling horen.geniet ze meid en zet 'm op,veul plezier, houdoe